“Net als een regisseur van horrorfilms probeerde de schilder alle zintuigen aan te spreken om angst op te wekken en tegelijk genot te scheppen,” schrijft de Bruegelbiografe Leen Huet.

 

Vulkanisch

Zijn naam kreeg het schilderij van de vrouw die u onderaan naar links ziet rennen, met een soort harnas aan. In vergelijking met de rest lijkt ze wel een reuzin. Dulle Griet rent langs de opengesperde muil van de hel. Achter haar zijn vrouwen blijkbaar aan het plunderen geslagen. Er komen rechts mannelijke soldaten het schilderij binnen en er zijn allerlei bizarre monstergedrochten, vreemde creaturen en rare constructies te zien. De horizon lijkt in brand te staan. Nee, vrolijk oogt dit fascinerende werk niet, wel chaotisch. Toen Fritz Mayer van den Bergh het pas had gekocht, noemde de grote specialist Max Friedländer het treffend ‘een vulkanisch schilderij’.

 

Battle of the sexes?

Over Dulle Griet is al heel veel gezegd en geschreven. Heel in het algemeen lijkt het schilderij te gaan over the battle of the sexes. De man-vrouwverhouding is al van in de oudheid het thema van komedies en andere kunstwerken. Bruegel liet er zijn verbeelding op los en liet zich voor dit werk inspireren door zijn voorganger Jheronimus Bosch. Hij maakte van het tafereel ook een soort omgekeerde wereld: de vrouwen dragen de broek.

 

Tip!

In haar boek Pieter Bruegel. De biografie staat auteur en kunsthistorica Leen Huet lang stil bij Dulle Griet. Zij beschrijft het schilderij heel uitvoerig en formuleert nieuwe inzichten. Wie haar bladzijden leest, is goed gewapend om vervolgens in het museum Dulle Griet te lijf te gaan! Figuurlijk, dan toch. Het boek is enkel beschikbaar in het Nederlands.

 

Specificaties

  • Pieter I Bruegel (ca. 1525-1569)
  • Dulle Griet, 1561
  • Olieverf op paneel

Meld je aan voor onze nieuwsbrief