Snoer met kersenpitten, amuletring en Piëta en Vera ikon

Terug van de tentoonstelling 'Heilige Plaatsen, Heilige Boeken' in het MAS. Te bezoeken van 19.09.2014 t/m 18.01.2015.

Jodendom, christendom en islam zijn drie monotheïstische godsdiensten met een gemeenschappelijke oorsprong, veel gelijkenissen maar ook belangrijke verschillen. Om dit beter bekend te maken aan het publiek organiseert het MAS en de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience een dubbeltentoonstelling: één over Heilige Plaatsen/Pelgrimage in het MAS en één over Heilige Boeken in de Erfgoedbibliotheek Hendrik Conscience.

De tentoonstelling in het MAS focust op levende tradities en praktijken in de drie hierboven vermelde religies en toont hoe religieuze voorschriften ingebed zijn in dynamische sociale gebruiken en culturen.

Het museum Mayer van den Bergh geeft hiervoor drie collectiestukken in bruikleen:

• Snoer met 44 kersenpitten als karakterkoppen, Nederlanden (?), eind 15de eeuw
  • Driekoningen- of amuletring, 14de of 15de eeuw
  • Piëta en Vera ikon (dubbelzijdige gietvorm), Duitsland, 2de kwart 15de eeuw

Ze illustreren de betekenis van bedevaart in het christendom.