Businessmodel

In Bruegels 16de eeuw zijn gedrukte prenten bijzonder belangrijk. Zo raken beelden verspreid. U kan ze vergelijken met de rol van televisie in onze tijd. De Antwerpse prentenuitgever Hiëronymus Cock is in Bruegels tijd Europees marktleider. Met hem werkt Bruegel intens samen, van 1554 tot 1562, en ook later nog. Cocks businessmodel is nieuw. Als uitgever doet hij een beroep op een netwerk van vooral freelance medewerkers: ontwerpers, graveurs, etsers, drukkers, schrijvers. Bruegel is zo’n ontwerper.

 

Naam en faam

Wat betekent dat? Bruegel ontwerpt (lees: tekent) in opdracht van Cock prenten. Anderen graveren die daarna, en Cock drukt en verkoopt ze. Meestal gaat het om enkele honderden exemplaren. Bruegel ontwerpt aanvankelijk landschapsprenten, een nieuw genre. Al snel maakt hij grote indruk met een reeks van twaalf ‘Grote landschappen’. Het zijn zorgvuldig opgebouwde composities met zowel stukjes landschap uit de Lage Landen als uit Frankrijk, Italië... Bruegels naam is meteen gevestigd. Hij staat bekend om zijn heel precieze techniek, zijn verbeelding, zijn vaardigheid om erg complexe composities ‘leesbaar’ te houden én zijn zin voor humor.

 

Grote vissen

De landschappen worden vanaf 1556 gevolgd door religieuze en allegorische composities: een reeks over de doodzonden en de deugden, spreekwoorden die Bruegel uitbeeldt, zoals ‘Grote vissen eten kleine vissen’ enz.

 

Bruegels prenten in het museum

Museum Mayer van den Bergh bezit dertig prenten van Bruegel. We kunnen er hier op de website enkele tonen, maar in het museum zelf niet permanent: prenten zijn werken op papier. Ze zijn dan ook zeer gevoelig voor licht.

Christus in het voorgeborchte van de hel

 

De hoogmoed

 

De val van de magiër

Meld je aan voor onze nieuwsbrief