Twee stillevens van Henri de Fromantiou

Terug van de tentoonstelling 'Henri de Fromantiou. Vorstelijke illusies' in het Bonnefantenmuseum (Maastricht). Te bezoeken van 06.03.2015 t/m 28.06.2015.

Op 6 maart 2015, een week voor de TEFAF, opent het Bonnefantenmuseum de deuren voor de allereerste overzichtstentoonstelling van Henri de Fromantiou. Het Bonnefanten toont een grote selectie schilderijen van deze 17de-eeuwse stilleven schilder, die geboren werd in Maastricht en zijn hoogtijdagen beleefde als hofschilder in Potsdam.

De tentoonstelling belicht niet alleen Henri de Fromantiou's oeuvre, maar ook zijn positie als hofschilder, kunsthandelaar en restaurateur in dienst van Friedrich Wilhelm, de Grote Keurvorst van Brandenburg. De Fromantiou had het talent om een vorstelijke wereld te scheppen en deed dit in prestigieuze jachtstillevens en stillevens van luxe producten als bloemen en fruit. Het museum Mayer van den Bergh geeft hiervoor twee stillevens van Henri de Fromantiou in bruikleen:

• Stilleven met oesters, brood en Venetiaans wijnglas
  • Stilleven met perziken, walnoten, muis en Venetiaans wijnglas