Ontmoet Henriëtte bij uw thuis

Rendez-vous met een visionaire vrouw

Dankzij Henriëtte van den Bergh kan u vandaag genieten van de indrukwekkende verzameling kunst van Fritz Mayer van den Bergh. Henriëtte was niet alleen moeder van Fritz, maar ook een bijzonder gedreven vrouw met een passie voor kunst en muziek. Haar empathie voor minderbedeelden vertaalde zich in goede werken. Ontmoet hier Henriëtte in woord en beeld.

Gezonde appelwangetjes

Met gezonde appelwangetjes en in een feestelijke jurk met blauwe linten. Zo is Henriëtte als 18-jarige jonge vrouw vereeuwigd.

Huiselijk geluk

Op haar 19de trouwt Henriëtte met Emil Mayer. Het echtpaar krijgt twee zonen, Fritz en Oscar.

Gedeelde passie voor kunst

Henriëtte geeft haar passie voor kunst door aan haar oudste zoon Fritz, die zijn leven hieraan wijdt.

Ruiterongeval

In 1901 slaat het noodlot toe. Fritz valt van zijn paard en sterft aan zijn verwondingen.

Museum als eerbetoon

Wat Henriëtte na het plotse overlijden van Fritz doet, tart alle verbeelding. Op 3 jaar tijd realiseert ze zijn levensdroom: een eigen museum.

Slim testament

Na de opening van het museum kijkt Henriëtte vooruit. Dankzij een slim testament blijft de collectie onveranderd.

Sociale voorzieningen

Henriëtte sticht ook enkele instellingen voor sociale voorzieningen, waaronder het Sint-Fredericusgesticht, de voorloper van het huidige Mayerhof in Mortsel.

Leed en hoop

Henriëtte blijft niet gespaard van verdriet. Ze overleeft haar hele gezin.