Bezoek ons online

Het museum is online altijd open. Speel de museumquiz, kijk naar de Canvas docu 'Hoe kwam de Dulle Griet terug naar Antwerpen?', kom alles te weten over Bruegel met de gelijknamige podcast, kijk naar het bezoek van de Van Rossems aan het museum en de stad, (her)beleef 'Een avond met Dulle Griet' of lees een interview met Bruegelfan Jeroen Olyslaegers.

Om te luisteren

Dit was 'Een avond met Dulle Griet'

(Her)beluister hier alle gesprekken

Tien bekende gasten waaronder Jan Leyers, Wim Helsen, Pascale Platel en Leen Huet gingen in 2019 en 2020 in gesprek met Jeroen Olyslaegers over Dulle Griet. (Her)beluister hier alle gesprekken.

Bruegel. De podcast

Het leven van Pieter Bruegel de Oude verteld door Leen Huet

Radiozender Klara en Bruegelexperte Leen Huet gaan op zoek naar sporen van Pieter Bruegel de Oude.

Podcast. De Wereld van Wildevrouw

Op stap met Jeroen Olyslaegers door het 16de-eeuwse Antwerpen

Radiozender Klara en auteur Jeroen Olyslaegers gaan op stap in het 16de-eeuwse Antwerpen. Hun tocht start bij de Dulle Griet van Bruegel.

Om te kijken

Hoe kwam de Dulle Griet terug naar Antwerpen?

Een ongelofelijke ontdekking. Dat was de aankoop van Dulle Griet door Fritz Mayer van den Bergh. Directeur Carl Depauw neemt u een kwartier lang mee in de wereld van de verwoede verzamelaar Fritz en zijn moeder Henriëtte.

De Van Rossems op bezoek in het museum

Herbekijk de aflevering

Het Nederlandse trio Maarten, zijn broer Vincent en zijn zus Sis, beter bekend als de Van Rossems, bezochten Antwerpen en gingen langs in Museum Mayer van den Bergh, Museum Plantin-Moretus en het Rubenshuis.

Collectie online

Raadpleeg hier de volledige collectie van Museum Mayer van den Bergh. Ook kunstvoorwerpen die niet in het museum te zien zijn, kan u hier bekijken.

Om te doen (voor jong en oud)

Thuis met het hele gezin? Zin om samen iets leuks te doen? Wij helpen je graag op weg.

Kneden en smullen

Ga samen met je kind(eren) aan de slag en maak een heerlijke kersen-rozentaart volgens 17de-eeuws recept.

Beeldhouwen

Trek samen gekke bekken en ga aan de slag met je keukenafval!

Niets zo leuk als kleuren

Niets is zo leuk als kleuren. Download je favoriete kunstwerk en kleur het in.

Speel de museumquiz

We hebben 10 vragen voor u. Tip: de antwoorden zijn allemaal terug te vinden op de museumwebsite.

Om te lezen

Ontmoet Henriëtte bij uw thuis

Rendez-vous met een visionaire vrouw

Dankzij Henriëtte van den Bergh kan u vandaag genieten van de indrukwekkende verzameling kunst van Fritz Mayer van den Berg. Henriëtte was niet alleen moeder van Fritz, maar ook een bijzonder gedreven vrouw met een passie voor kunst en muziek. Haar empathie voor minderbedeelden vertaalde zich in goede werken. Ontmoet hier Henriëtte in woord en beeld.

Leven als een kluizenaar

Leven als een kluizenaar. Dat doen we met z’n allen al geruime tijd. Nieuw is het niet, want in de kunst zijn er heel wat werken van kluizenaars. Fritz was gefascineerd door dit soort schilderijen. Hij kocht er heel wat. Ze boden hem een soort rustpunt in zijn drukke moderne wereld.

‘De techniek van Bruegel beïnvloedt mijn nieuwe roman rechtstreeks’

Bewonderaar en auteur Jeroen Olyslaegers doet een boekje open over Bruegel, ‘Dulle Griet’ en het Museum Mayer van den Bergh, waar Bruegels' meesterwerk hangt.

Wie was Fritz?

Het museum draagt de naam van Fritz Mayer van den Bergh. Wie was hij?

In quarantaine?