Van Eycks Madonna bij de fontein toont Maria in een dichtbegroeide, bloeiende tuin. Maria draagt een lang blauw gewaad en kijkt liefdevol naar Jezus, die ze in de armen draagt en teder tegen zich aandrukt. Het schilderij is misschien niet groot, maar zit wel bomvol symboliek. Zo zijn de bloemen of de fontein niet zomaar gekozen.

Close up van schilderij, foto door Ans Brys

Oog voor detail

Wie het schilderij van dichtbij bekijkt, verwondert zich over de perfect uitgevoerde details. Van engelen met vleugels in bonte kleuren tot een eredoek met weefsel van goudbrokaat in motieven van bloemen en dieren, Van Eyck schildert het feilloos. Ook de precisie van waterstralen uit een bronzen fontein of een veelvoud aan bloemen is verbluffend.

Oorspronkelijke lijst met authentieke inscriptie

Opmerkelijk aan het schilderij is dat het nog zijn oorspronkelijke lijst draagt. Deze is gedeeltelijk met het paneel uit één stuk eik gestoken en achteraf beschilderd in een imitatie van roze en grijze marmer. Daarop bracht de kunstenaar zijn devies aan: ALS IXH XAN, de Middelnederlandse spelling voor Als ich can, of (Zo goed) als ik kan. Het tekent de bescheidenheid van de middeleeuwse kunstenaar tegenover het kunstwerk. Daaronder staat in het Latijn zijn handtekening ‘Jan van Eyck heeft mij gemaakt en voltooid in het jaar 1439’.

Madonna bij de fontein is een ijkpunt in het oeuvre van Van Eyck. Dankzij de authentieke inscriptie bestaat er geen twijfel over de auteur of het jaar van uitvoering. Het is bovendien het laatste gedateerde en gesigneerde eigenhandige werk van de meester dat nog bekend is. Van Eyck schilderde het twee jaar voor zijn dood.

Koop hier uw ticket voor de tentoonstelling

Meld je aan voor onze nieuwsbrief