Madonna van Poissy en portrethoofd van Bonne de France

Terug van de tentoonstelling 'Emperor Charles IV. (1316-1378)' in het Valdštejnská jízdárna (Wallenstein Riding Hall, Praag) van 14.05.2016 – 25.09.2016 en in het Germanisches Nationalmuseum (Nurenberg) van 20.10.2016 – 05.03.2017.

Het Nationaal Museum van Praag en het Centrum van de Beierse geschiedenis in Augsburg organiseren deze dubbeltentoonstelling ter gelegenheid van de 700ste verjaardag van de geboorte van Karel IV.

De focus van de expo ligt op het leven en de regeerperiode van keizer Karel IV, zijn bestuur, de Praagse hofcultuur en de artistieke voorstelling van de keizer en de receptie daarvan in 14de eeuws Europa. Die 14de eeuw werd gekenmerkt door klimaatveranderingen, mislukte oogsten, overstromingen en de pest met een extreem dodenaantal als gevolg. Anderzijds was er een opmerkelijke artistieke en culturele bloei aan het Praagse hof van Karel IV die de Beierse gebieden en het heilig Rooms Keizerrijk beïnvloedde.

Voor deze tentoonstelling leent het Museum Mayer van den Bergh twee sculpturen uit. De zogenaamde Madonna van Poissy en het portrethoofd van Bonne de France illustreren de invloed die de Franse hofkunst uitoefende op de jonge Beierse prins. Karel IV genoot immers zijn opleiding aan het Franse hof die hem ook artistiek vormde.