Tommy Andries is manager art handling voor de Musea Antwerpen. Samen met zijn collega’s van de dienst Behoud en Beheer staat hij in voor de veiligheid van de kunstwerken. Daar valt ook het transport en de installatie van een schilderij onder, zoals Madonna bij de fontein van Jan van Eyck. Andries: ‘Social distancing lijkt voor een art handler niet evident. Maar we volgen strikte regels en procedures op. En ondertussen zijn we het gewoon. Een mondmasker dragen we altijd. Een schilderij kan je onmogelijk aan de muur hangen met anderhalve meter afstand tussen jou en je collega.’

Portret van Tommy Andries, foto door Ans Brys

Het werkje van Jan Van Eyck is hooguit een hand groot. ‘Dat installeer je met veel precisie en vakkennis, niet met gestrekte armen om zoveel mogelijk afstand te houden. Een mondmasker is dus verplicht, maar nieuw is het niet voor ons’, legt Andries uit. ‘Sommige objecten bevatten giftige stoffen, om deze dan te manipuleren wordt standaard al een mondmasker gedragen. Ook handschoenen maken deel uit van onze standaard uitrusting. Wij zijn het gewoon om met beschermende kledij of materialen te werken. Daar heeft het coronavirus geen verandering in gebracht.’   

Controle van kunstwerk

Naast het veelvuldig wassen en ontsmetten van de handen, werkt het team van Andries met strikte bubbels: ‘net zoals je momenteel in je privéleven bubbels hebt, hebben wij op het werk ook bubbels. Je werkt samen met een vaste partner en als team draag je zorg voor het kunstwerk. Omdat we soms bijna letterlijk op mekaars lip zitten, zijn we sinds de heropstart van onze dienst ook verantwoordelijk voor elkaars gezondheid. Daar houden we uiteraard rekening mee. Maar het maakt ons werk niet moeilijker dan voorheen. Wij werken in heel uiteenlopende omstandigheden en moeten altijd op mekaar kunnen vertrouwen.’

Bevestigen van schilderij aan muur, foto door Ans Brys

Wat Andries wel ervaart is dat het aantal personen beperkt wordt tot het strikt noodzakelijke. ‘In het museum is dat gemakkelijk. Daar kan je je collega’s vragen om in een andere ruimte te staan.’ Voor het transport is dat soms moeilijker: ‘dat doen we nu hooguit met twee personen. En die zitten indien mogelijk schuin achter mekaar en niet meer naast mekaar. Hierdoor kan sinds de crisis de koerier, die bruikleenobjecten begeleidt, niet meer meerijden.’ Tommy Andries benadrukt wel dat dit geen invloed op de veiligheid heeft. Op de vraag of het tijdens een transport dan misschien wat minder gezellig is, moet Andries even lachen: ‘of je nu naast mekaar of schuin achter mekaar in de wagen zit; een flauwe mop of een pittige oneliner kan er altijd vanaf.’    
 
Kader wordt rond schilderij aangebracht
Foto's: Ans Brys

Meld je aan voor onze nieuwsbrief