Duitsers op bezoek tijdens WOI

Van 5 september 2014 tot 9 oktober 2014

Uit het gastenboek van het museum blijkt dat er vanaf maart 1917 sporadisch Duitsers op bezoek zijn gekomen. Wie waren zij? Wat kwamen zij doen? Deze Focus probeert een tipje van de sluier op te lichten.

“Comme je serai heureuse de vous revoir! Les Huns ont-ils mis leur nom dans notre album?” schrijft Henriette Mayer van den Bergh bezorgd vanuit Wassenaar (NL) aan Auguste Delbeke.

Zij verblijft tijdens de eerste wereldoorlog in Nederland en heeft het museum bij haar vertrek toevertrouwd aan Baron Delbeke. En effectief: uit het gastenboek blijkt dat er vanaf maart 1917 sporadisch Duitsers op bezoek zijn gekomen.

Freiherr und Freifrau von Hammerstein-Equord zijn de eersten, Rittmeister x en General Y volgen, maar ook Duitsers zonder adellijke titel of functie kwamen op bezoek.

• Wie waren zij?
  • Wat kwamen zij doen?

Praktisch

We tonen het gastenboek, opengeslagen op pagina's uit de jaren 1917-1918. Een zuil met ingebouwde presentatie in drie talen vertelt u meer over het gastenboek en de bezoekers.

• Te bekijken van 5 september t/m 9 oktober 2014
  • Museum Mayer van den Bergh, publieksruimte
  • Prijs: u betaalt de toegang tot het museum
Ga naar