Vrouwenportretten. Eugeen Van Mieghem (1875-1930) en de collectie Mayer van den Bergh

Van 27 oktober 2007 t/m 27 januari 2008

Vanaf 27 oktober 2007 loopt in het Museum Mayer van den Bergh de tentoonstelling Vrouwenportretten. Nooit eerder getoonde tekeningen uit de collectie van Fritz Mayer van den Bergh geven een historisch overzicht van vijf eeuwen portretkunst en staan naast tekeningen uit het oeuvre van de Antwerpse schilder Eugeen Van Mieghem. Op alle afbeeldingen speelt de vrouw de onbetwistbare hoofdrol.

In Van Mieghems jeugdwerk staat aanvankelijk de moederfiguur centraal. Na z’n ontmoeting met zijn latere vrouw Augustine Pautre wordt zij zijn muze, maar in talloze scènes treedt ook de arbeidende vrouw op de voorgrond, vaak in de haven. Uit de museumcollectie selecteren we mooie pentekeningen en miniaturen: hoofse dames, keizerinnen en vrouwen van adel van de 15de tot en met 18de eeuw, en in de 19de eeuw zien we meer en meer tekeningen opduiken van de vrouw in haar alledaagse doen: werksters, dienstmeiden, kletsende vrouwen… Het intieme karakter van het Museum Mayer van den Bergh is het uitgelezen kader om deze werken te ontdekken.