Venus schenkt wapens aan Aeneas

Terug van de tentoonstelling 'Eindelijk! De Lairesse' in het Rijksmuseum Twenthe (Enschede, Nederland). Te bezoeken van 10.09.2016 t/m 22.01.2016.

Het Rijksmuseum Twenthe toont de allereerste overzichtstentoonstelling van Gerard de Lairesse. De gevierde schilder en kunstcriticus behoort tot de belangrijkste en meest invloedrijke kunstenaars van de Hollandse Gouden Eeuw. Ondanks zijn succes, is de Lairesse weinig bekend. Aan de hand van tientallen schilderijen, tekeningen en prenten wordt het leven en werk van De Lairesse getoond en het artistieke wereldbeeld geschetst. Een wereldbeeld waarin schoonheid maakbaar is en onderwerpen verheven in beeld worden gebracht.

Het Museum Mayer van den Bergh leent voor deze tentoonstelling Venus schenkt wapens aan Aeneas uit. Dankzij zijn uitzonderlijke kennis van de Romeinse oudheid brengt de Lairesse dit Vergiliaanse verhaal tot leven in een dynamische compositie met plastische vormen en contrastrijk kleurgebruik. Het werk werd in 2005 opgenomen in het Topstukkendecreet.