Tijdens de 16de eeuw maakte de Heilige Hiëronymus dertig procent uit van alle heiligenvoorstellingen. Van de hand van Patinir bewaart het Museum Mayer van den Bergh 2 versies.

Dit rond eiken paneeltje, in zijn oorspronkelijke lijst, volgt het type van de boetedoende Hiëronymus. De heilige, gekleed in een boetekleed, zit geknield in een grot op de voorgrond. In zijn rechterhand houdt hij een steen vast waarmee hij zijn lichaam kwelt. Het geopende boek dat voor hem neerligt verwijst naar zijn geleerdheid als kerkleraar en bijbelvertaler. De schedel links van hem op de achtergrond is een vanitassymbool en drukt de vluchtigheid en ijdelheid van het aardse bestaan uit. Nieuw bij Patinir is de manier waarop hij het landschap centraal stelt en het verhaal van Hiëronymus eerder als een fait divers in die omgeving plaatst.

"Van Patinir tot Ribera. De heilige Hiëronymus in woord en beeld." loopt van 18 januari 2014 tot en met 13 april 2014.

 

Extra info

Dit werk werd na de expo in het Rockoxhuis tijdelijk ondergebracht in het depot op de Luchtbal. Aanleiding is een lek in de waterleiding op de vijfde verdieping in het Service- en coördinatiecentrum van het Stedelijk Onderwijs Antwerpen (Lange Gasthuisstraat 15) in het weekend van 14-15 december 2013. 

Het lek veroorzaakte wateroverlast in een van de zalen van het Museum Mayer van den Bergh. Het gaat om de recente tentoonstellingsruimte van het museum; het historische huis bleef geheel intact. De waterinsijpeling bracht geen schade toe aan de collectie maar de getroffen zone moest wel worden ontruimd.

Meld je aan voor onze nieuwsbrief