Ring in de vorm van een doornenkroon

(15e eeuw)

Terug van de tentoonstelling 'Liefde en Devotie. Het Gruuthusehandschrift: kunst en cultuur omstreeks 1400' in het Gruuthusemuseum (Brugge). Te bezoeken van 22.03.2013 t/m 23.06.2013.

Het Gruuthuse-handschrift – een Brugs verzamelhandschrift van ca. 1400 – bevat gebeden, gedichten en liederen. Het vormt het uitgangspunt van de tentoonstelling 'Liefde en Devotie. Het Gruuthusehandschrift: kunst en cultuur omstreeks 1400', waarin verschilde thema’s belicht worden. Zo is de liefde – zowel de hoofse, onhoofse als devotionele – een sleutelbegrip binnen het handschrift.

Binnen deze sectie van de tentoonstelling kreeg de ring een plaats. Door zijn vorm verwijst hij duidelijk naar de doornenkroon van Christus. Vermoedelijk werd hij gemaakt voor een vrome, gefortuneerde jongedame uit een adellijk of burgermilieu. De ring symboliseerde liefde voor God en benadrukte voor de draagster ervan, dat Christus zich door zijn passie en kruisdood offerde voor de mensheid. Geschoven aan een vrouwen- of meisjeshand, impliceerde het een verbondenheid met Christus of sterker nog een mystiek huwelijk met de Verlosser.

Liefde en Devotie. Het Gruuthusehandschrift: kunst en cultuur omstreeks 1400' liep van 22/03 tot en met 23/06/13 in het Gruuthusemuseum.