Juan de Flandes en het Mirafloresretabel. Gesignaleerd en opgespoord

Van 11 september t/m 7 november 2010

Het Museum Mayer van den Bergh presenteert vanaf 11 september 2010 de tentoonstellingJuan de Flandes en het Mirafloresretabel - Gesignaleerd en opgespoord.

Het in 2003 teruggevonden zijpaneel De Prediking van Johannes De Doper uit het vijfdelige altaarstuk van deze Vlaamse Primitief staat centraal in de tentoonstelling. Samen met Het banket van Herodes - een ander zijpaneel van het retabel uit de collectie van het Museum Mayer van den Bergh - werd het grondig gerestaureerd. De restauratie en de resultaten van de vergelijkende studie van de vier zijpanelen werpen een nieuw licht op het fascinerende Mirafloresretabel en haar relatief onbekende maker. Voor de unieke presentatie brengt het museum voor het eerst de vier zijluiken van het retabel opnieuw samen.