In de Bourgondische tijd, de periode waarin deze luikjes zijn geschilderd, beschikte de elite over reisaltaartjes. Dat waren geschilderde veelluikjes, die je kon opbergen in een kistje of een lederen omhulsel. Vermoedelijk was de opdrachtgever van dit veelluikje niemand minder dan Filips de Goede zelf.

 

4 : 2 = 3

De luikjes in het museum zijn maar de helft van wat ooit een vierluik was. De andere helft bevindt zich in het Walters Art Museum in Baltimore (V.S.). Hoe kan de helft van een vierluik zes luikjes opleveren? Dat komt omdat er van twee luikjes een rug- en een voorkant bestaan. Ze zijn doormidden gesneden.

 

Sleutelmomenten

Wat zien we op de paneeltjes van het museum? De geboorte van Jezus, Christus die uit zijn graf verrijst en de heilige Christoffel die een rivier doorwaadt. Christoffel is de patroonheilige van reizigers. Hij paste dus goed op een reisaltaar.

In Baltimore zijn te zien: de aankondiging aan Maria dat ze Jezus’ moeder wordt, Christus’ kruisiging en zijn doop. Het luikje toonde dus sleutelmomenten uit het leven van Jezus. In prachtige kleuren, onder een azuurblauwe hemel en op een vergulde achtergrond.

 

Jozefs kousen

Op het paneel met Christus’ geboorte zit linksonder Jozef. Hij snijdt een kous aan stukken om er het pasgeboren kind in te duffelen, zoals men hier en daar in een kerstlied zong. We weten dat Jozefs kousen in de dom van Aken een relikwie waren. Vermoedelijk is dit prachtwerkje dan ook in de streek van Maas en Rijn gemaakt.

 

Specificaties

Onbekende schilder
Twee luiken van het ‘Antwerpen-Baltimorevierluik’, ca. 1400
Tempera en olieverf, goud en zilver op eik, 37,9 x 26,5 cm

Meld je aan voor onze nieuwsbrief