De parabel van de wijze en dwaze maagden

Terug van de tentoonstelling 'Zot Geweld/Dwaze Maagd' in het Museum Hof van Busleyden (Mechelen). Te bezoeken van 26.08.2016 t/m 11.12.2016.

De dienst Musea & Erfgoed Mechelen organiseert deze tentoonstelling in samenwerking met ondermeer het Koninklijk Museum voor Schone Kunsten Antwerpen naar aanleiding van de honderste sterfdag van Rik Wouters. In de expo staat Het zotte geweld/la vierge folle van de meester centraal. Het werk leent zich voor beschouwingen over morele thema’s, oude en nieuwe schoonheidsidealen, de problemen van de beeldhouwer en de geschiedenis van de moderne en hedendaagse dans.

Het museum Mayer van den Bergh geeft de prent De parabel van de wijze en dwaze maagden, van Philips Galle (naar Pieter Bruegel de Oude) in bruikleen. Deze parabel is bijzonder populair in de middeleeuwen. Het onderwerp is intrinsiek verbonden met het Laatste Oordeel. Het bijbels verhaal toont dat een ieder voorbereid moet zijn op de tweede komst van Christus op aarde en het daarop volgende laatste oordeel. De iconografie van de moraliserende prent treedt in dialoog met de thematiek in Wouters’ sculptuur.